Giftige stoffen in je voeding

E-nummers zijn slecht. Je wordt ziek van bestrijdingsmiddelen, dus eet biologisch. Hoe giftig is (bewerkt)voedsel eigenlijk?  Zijn alle E-nummers slecht? Hoe kun je gifvrij eten? Ik zocht het voor je uit.

Natuurlijke gifstoffen
Natuurlijke gifstoffen zijn gifstoffen die van nature voorkomen in voedsel. Deze gifstoffen komen voor in planten, algen, paddenstoelen en schimmels. Natuurlijke gifstoffen kun je binnenkrijgen via groenten, kruiden, vis, schelpdieren, beschimmeld voedsel en paddenstoelen.  Deze gifstoffen zijn meestal maar in een kleine hoeveelheid aanwezig in de producten die je eet en daarom niet schadelijk voor je gezondheid.  Daarnaast wordt er ook nog eens streng gecontroleerd op deze gifstoffen, voordat producten de winkel in mogen.

Bestrijdingsmiddelen
Bestrijdingsmiddelen, zoals pesticiden, onkruidverdelgers en insecticiden worden gebruikt op groenten en fruit tegen ziektes, onkruid en insecten die de oogst kunnen bederven. Deze bestrijdingsmiddelen zijn erg giftig voor ons en kunnen dan ook ernstige ziekten, zoals kanker, veroorzaken. Veel van deze bestrijdingsmiddelen gaan van je fruit en groente als je deze even wast. Een kleine niet meteen schadelijke hoeveelheid blijft echter zitten en dit eet jij op.fruis2 groente

E-nummers
E-nummers zijn hulpstoffen die er voor zorgen dat voedsel er mooier uitziet of dat voedsel langer houdbaar blijft. Deze voedingstoffen zijn toegestaan door de Europese Unie, echter betekend dit niet dat ze niet schadelijk zijn. Producten bevatten meestal een hoeveelheid die niet schadelijk is voor de gezondheid. Je moet echter dan niet een heel pak koekjes op gaan eten, want dan kan het wel zo zijn dat je een schadelijke hoeveelheid gif binnen krijgt. Niet ieder E-nummer is slecht en van de meeste kun je van uit gaan dat deze niet slecht zijn. De E-nummers waar je liever niet te veel van binnen krijgt zijn:

  • E102 – Tartrazine (gele kleurstof)
  • E120 – Cochenile (rode kleurstof)
  • E211 – Natriumbenzoaat (conserveermiddel)
  • E385 – Calciumdinatrium EDTA (stabilisator)
  • E432 – Polysorbaat (emulgator)
  • E461 – Methylcellulose (emulgator)
  • E621 – Monosodiumglutamaat (smaakversterker)
  • E640 – Glycine (broodverbeteraar)
  • E950 – Acesulfaam-K (zoetstof)
  • E951 – Aspartaam (zoetstof)

Hoe zorg je dat je niet te veel gifstoffen binnenkrijgt?

  • Eet gevarieerd. Dit voorkomt dat je per ongeluk elke dag dezelfde natuurlijke gifstof binnenkrijgt.
  • Eet niet te veel van een soort bewerkt product in één keer.
  • Het ontstaan van giffen in producten kun je namelijk voorkomen door ze op de goede manier te bewaren.
  • Bereid groenten volgens de voorschriften. Sommige groenten moet je bijvoorbeeld eerst koken, omdat ze rauw schadelijk zijn.
  • Eet zomers alleen vis en schelpdieren uit gecontroleerde kweek- en vanggebieden.
  • Gooi beschimmelde etenswaren altijd weg.
  • Eet geen rauwe gekweekte paddenstoelen, door het verhitten gaan de gifstoffen uit de paddenstoelen.
  • En eet nooit wilde paddenstoelen, deze kunnen giftig zijn.
  • Eet biologische groenten en fruit, hier zitten minder bestrijdingsmiddelen op.
  • Was je groenten en fruit goed, om de bestrijdingsmiddelen grotendeels te verwijderen.

Wist jij dat er zoveel giftige stoffen in je eten zitten?

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *