Tips voor een goede to-do lijst

Vaak zit mijn hoofd zo vol met dingen die ik nog moet doen. Dat ik soms echt niet meer weet waar ik moet beginnen. Dan maak  ik snel een lijstje om dingen voor mijzelf overzichtelijk te houden. Ik weet dan weer precies wat en wanneer ik iets moet doen en af moet hebben. Als ik alles op heb geschreven weet ik ook zeker dat ik niets vergeet. Voor jullie en mijzelf enkele tips voor het maken van goede to-do lijstjes.

Stappenplan voor het maken van een to-do lijst:

  1. Schrijf alles wat je nog moet doen op papier. Zo maak je je alvast je hoofd leeg.
  2. Zet bij je taken hoe lang je denkt bezig te zijn met het afronden van de taak.
  3. Kijk naar je lijstje en markeer belangrijke en minder belangrijke taken.
  4. Zet dan achter de taken voor wanneer het af moet zijn.
  5. Herschrijf je lijstje op volgorde van wanneer het klaar moet zijn en de mate van belangrijkheid.

to do list2  lijstje

Nog enkele tips:

  • Het helpt vaak om een grote taak in kleinere onderdelen te verdelen. Als je bijvoorbeeld een tentamen moet leren, kun je dit verdelen in elke dag een hoofdstuk.
  • Omschrijf je taak in handelingen die je moet verrichten om de taak uit te voeren.
  • Kijk eens of je dingen ook kunt uitbesteden aan een ander als je ergens echt geen tijd voor hebt.
  • Zorg ervoor dat je de dingen doorstreept die je gedaan hebt, zo houd je het lijstje overzichtelijk.

Hebben jullie nog tips voor een goed to-do lijstje?

You may also like

2 reacties

  1. Handig! Ik kan echt geen dag zonder mijn agenda en ik vind to-do lijstjes heel handig. Wat ik zelf doe is ook alles op mijn laptop zetten. Omdat ik voor school elke dag op mijn laptop zit en dan een melding krijg wanneer ik iets moet doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *